آموزش گام به گام تئوری و درمان تحلیلی

موضوع

آموزش مفاهیم نظری و تکنیک های درمانی

قرائت متون نظری و درمانی از رویکردهای تحلیلی مختلف

محتوا و ساختار

دوره

در این قسمت کوشیده ام تا به اختصار تصویری از فرآیند آموزش در این دوره به شرح زیر ارائه نمایم:

دیدگاه این دوره:

در این دوره، روانتحلیلگری به صورت یک مجموعه در نظر گرفته می ­شود که ساختار، اصول اساسی و بسیاری مفاهیم بنیادین آن توسط زیگموند فروید پایه گذاری گردید و توسط نظریه پردازان دیگری رشد و گسترش یافت. در این دوره، تمامی نظریات و رویکردهای دیگری که در طول این بیش از یک قرن حیات روانتحلیگری در حیطه این مکتب رشد یافتند، اعم از مکتب فرانسه (بویژه نظرات ژاک لکان)، رویکردهای روابط ابژه­ ای، روانشناسی خود، روانشناسی ایگو و رویکردهای ارتباطی و بین ­الاذهانی (Intersubjective) همگی به عنوان بخشی از بدنه روانتحلیلگری در نظر گرفته می شوند. حال ممکن است برخی نظریه ها و رویکردها در این حوزه سهم بیشتری داشته باشند و برخی سهم کمتر، یا برخی نظریه ها و رویکردها نزدیک تر به ساختار اصلی و اصول بنیادین این مکتب باشند و برخی دورتر.

هر دوره آموزشی در حیطه روانتحلیلگری اگرچه ممکن است مروری بر رویکردهای مختلف داشته باشد، اما عموما بر یک رویکرد تمرکز بیشتری دارد. فرآیند آموزش در این دوره نیز اگرچه تمرکز بیشتری بر رویکردهای فروید و لکان دارد اما مروری اجمالی بر مفروضات اساسی و مفاهیم کلیدی در رویکردهای روابط ابژه ای، روانشناسی خود و رویکرد ارتباطی نیز خواهد داشت. باور در این دوره بر این است که آشنایی با سایر نظریه ها می تواند انسجام نظری و مهارت بالینی بیشتری را فراهم آورد، بویژه در کار با آسیب هایی که کمتر مورد مطالعه رویکردهای کلاسیک بوده است مانند شخصیت های خودشیفته و اسکیزوئید و سازمان بندی ای که اصطلاحا مرزی نام گرفته است. لذا برای علاقه مندان به رویکردهای فرویدی و لکانی نیز حداقل یک آشنایی مقدماتی با این نظریه ها اگر نگوئیم لازم است، خالی از فایده نیست.

هدف این دوره ارائه دانش و بینشی در دو حوزه تئوری و درمان به شرح ذیل است:

 

1- تئوری

2- درمان

  * فلسفه و جهان ­بینی مکتب روانتحلیلگری

  * ساختار و پویش­ های اساسی ذهن

  * تشخیص و آسیب ­شناسی روانی

  * رشد روانی/جنسی/اجتماعی

  * اصول اولیه و ساختار

  * ارزیابی و فرمولاسیون

  * تکنیک ­ها و مداخلات درمانی

  * فرآیندهای اساسی در درمان تحلیلی

 

     اعم از انتقال، انتقال متقابل و مقاومت

 

آموزش در این دوره شامل سه مرحله اصلی است:

مرحله اول: فروید و مکتب روانتحلیگری

محور اصلی آموزش در این مرحله سیر تحول تئوری روانتحلیلگری در آثار فروید است. بر همین اساس، قرائت متون از نظرات اولیه فروید (پیش از انتشار کتاب "تفسیر خواب" و تولد روانتحلیلگری) پیرامون آسیب­ شناسی روانی در نوروسایکوزهای دفاع اعم از هیستری، وسواس، فوبی و پارانویا آغاز می ­گردد.

در گام بعد، مفاهیم بنیادین روانتحلیلگری در متونی مانند "درآمدی بر رویاها"، "سه رساله در باب تئوری جنسیت"، "واپس­ رانی"، "ناهشیار"، "فراسوی اصل لذت"و "ایگو و اید" مرور می ­گردد. در این قسمت مفاهیم کلیدی در مدل ساختاری، مدل توپوگرافیک، ماهیت و مکانیزمهای ذهن ناهشیار، رشد روانی/جنسی، مفاهیم اساسی لیبیدو، سائق­ های زندگی و مرگ، کمپلکس ادیپ و فانتزی­ های ناهشیار مورد بحث قرار می گیرند.

قرائت این متون زمینه را برای ورود مجدد به بحث آسیب ­شناسی روانی در سطحی عمیق­ تر و گسترده­ تر فراهم می­ آورد. در این سطح، آسیب ­شناسی روانی بار دیگر پیرامون هیستری، وسواس، فوبی، مالیخولیا، شیدایی-افسردگی، پارانویا، همجنس گرایی، خودشیفتگی و انحرافات جنسی، از خلال قرائت مقالاتی دیگر و نیز قرائت مهمترین گزارشات درمانی فروید مفهوم بندی می یابد.

مرحله دوم: روابط ابژه ای و روانشناسی خود

در این مرحله از خلال قرائت کلیت نظریه های ملانی کلاین، رونالد فربرن، دونالد وینیکات، مارگارت ماهلر، اتو کرنبرگ، هاینز کوهات و استفان میچل، مفروضات اساسی، مفاهیم کلیدی و بویژه دیدگاه های رشدی در نظریه های روابط ابژه ای، روانشناسی خود و رویکردهای ارتباطی مورد بحث قرار می گیرند.

مرحله سوم: دیدگاه ژاک لکان

در این مرحله منتخبی از مفاهیم کلیدی در روانتحلیلگری لکانی اعم از گره واقعی/تصوری/نمادین، حلقه نیاز/تقاضا/اشتیاق، سه گانه ایگو/ایگوی ایده آل/ایده آل ایگو، بیگانگی و جدایی، زبان و ناهشیار، سوژه منقسم و دیگری بزرگ، ابژه به مثابه دیگری کوچک، فانتسم و ابژه پتی a، ژوئی سانس، نام پدر و کسترسیون، همراه با آسیب شناسی ساختاری سازمان­بندی­ های روانی سایکوتیک، منحرف، نوروتیک و ساختارهای نوروتیک اساسی اعم از هیستریکال، وسواسی و فوبیک قرائت خواهند شد. همچنین در این مرحله، موضوعات ویژه­ ای مانند جنسیت (مردانگی و زنانگی)، عشق و اشتیاق مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مفاهیم لکانی در این مرحله عمدتا با تمرکز بر "گراف اشتیاق" (شکل زیر) بحث خواهند شد:

درمان

رویکرد به درمان نیز در این دوره مانند تئوری چندجانبه است و از بینش ­های حاصل از مدل ­های تحلیلی مختلف بهره خواهد گرفت. اگرچه به علت پیوند عمیق میان فهم پویایی ­های روانی عادی و روزمره آدمی، تشخیص، آسیب­ شناسی روانی و درمان در رویکرد تحلیلی، ایجاد برش قطعی میان این حوزه ­ها در آموزش نیز ممکن نخواهد بود.

در این دوره، نکات و مفاهیم درمانی در هر مرحله در اثنای مفاهیم نظری مورد بحث قرار می گیرند، اما جهت کسب تسلط هر چه بیشتر بر ساختار، تکنیک ها و فرآیندهای درمانی دریافت سوپرویژن امری ضروری است.

 

لازم به ذکر است که الگوی این دوره هماهنگ با الگوی آموزشی مراکز معتبر روانکاوی در دنیا تنظیم شده است. اگرچه به جهت کوتاه ­تر نمودن طول دوره از 5-6 سال (با جلسات متعدد در هفته) به 2-3 سال (جلسات یک هفته در میان)، تاحدی گزیده و خلاصه شده است. امید است که شرکت­ کنندگان در این دوره با انسجام، وسعت و عمق بخشیدن به دانش نظری خود در کنار دریافت سوپرویژن، درمانگرانی هرچه آگاه تر و صاحب مهارت بیشتر گردند.

مدرس

مهدی چمی کارپور (روانشناس بالینی و روانتحلیلگر)

ساختار جلسات

کلاسها به صورت جلسات منظم یک هفته در میان برگزار می گردند.

وضعیت برگزاری

این دوره در شهرهای تهران (با همکاری کلینیک ویرا) و مشهد در حال برگزاری است.

برای شرکت در دور جدید می توانید ثبت نام نمائید.

   

ثبت نام دور جدید

در تهران: از طریق فرم ثبت نام اولیه در سایت یا تماس با کلینیک ویرا به شماره 88193962-021

در صورت تمایل به شرکت در جلسه مقدماتی، ترجیحا با کلینیک ویرا تماس حاصل فرمائید، تا برای جلسه مقدماتی به شما اطلاع رسانی گردد.

مراجعه به وب سایت کلینیک ویرا

سایر شهرها: از طریق فرم ثبت نام اولیه در سایت

زمان برگزاری

دوره جدید پس از رسیدن به حد نصاب شروع خواهد شد.

سوالات و نظرات

مراجعه به بخش تماس با ما